توصیه های #کاربردی برای رابطه موفق با همسرمان

❤️ یکی از معروف‌ترین روانشناسانِ خانواده پروفسور گاتمن اعتقاد دارد مهمترین جنبۀ یک رابطۀ موفق این است که به احساسات همسرمان احترام بگذاریم و به آن‌ها توجه کنیم. وی می‌گوید: «وقتی که همسرتان ناراحت است و رنج می کشد شما باید آماده باشید که همه چیز را رها کنید و به احساسات او رسیدگی کنید». بنابراین اگر خواهان یک رابطه صمیمانه و پایدار با همسر یا شریک عاطفی خود هستید باید اهمیت احساسات و ابراز احساسات را جدی بگیرید و آماده مسوولیت‌پذیری و بذل توجه به نیازهای یکدیگر شوید.

⬅️ پیشنهاد کاربردی:
 در طول هفته ساعتی را به آنچه دکتر گاتمن «وضعیت اتحاد» می‌نامد اختصاص بدهید. در این یک ساعت شما و همسرتان درباره وضعیت ذهنی خود و شیوه‌های تعامل هر روزه خودتان صحبت کنید. اگر یک ساعت در آغاز زیاد به نظر می‌رسد می‌توانید بحث‌های کوتاه‌تری باهم داشته باشید. هر مدت زمانی که برای بهبود رابطه‌تان صرف کنید مفید خواهد بود.  در "وضعیت اتحاد" درباره احساسات روزانه خودتان با همسر یا شریک عاطفی‌تان صحبت کنید اما مراقب باشید اگر موقع ابراز احساسات از وی انتقاد کنید یا اینکه او را سرزنش و متهم کنید، برای او خیلی سخت خواهد بود که به شما گوش کند و بتواند با شما همدلی نماید.

⬅️ توصیه‌های مفید برای ابراز احساسات :

✅ وقتی احساسات منفی خود را ابراز می کنید از جملاتی استفاده کنید که با «من» شروع می‌شود نه «تو». اگر به عوض استفاده از جملاتی مثل: «تو همیشه به پیامک‌های من جواب می‌دادی و حالا هیچ‌وقت این کار را نمی‌کنی»، از جملاتی نظیر این استفاده کنید: «من احساس تنهایی می‌کنم وقتی به پیامک‌های من جواب نمی‌دهی»، اوضاع خیلی بهتر می‌شود.

✅ وقتی همسر یا شریک عاطفی شما غمگین است، به او بگویید برایتان مهم است که بدانید او چه احساسی دارد.

✅ وقتی همسر یا شریک عاطفی شما احساسات منفی‌اش را بروز می دهد، نشان دهید که آنچه او می‌گوید را به دقت شنیده‌اید. به جای اینکه به سادگی بگویید: «متأسفم» می‌توانید بگویید «من متوجه شدم که می گویی ناراحتی چون... ». شیوه دوم همدلی بسیار بیشتری را نشان می دهد.

 ⬅️ شیوه‌های نادرست بیان #احساسات :
 
⛔️ احساس خود را بصورت کلی و مبهم بیان می کنید، مثلا: “ تو هیچوقت به من توجه نمی کنی!”، “ تو به من اهمیت نمی دهی!”.

⛔️ رفتار منفی همسرتان را طوری توصیف می کنید که گویی جزئی از شخصیت اوست، مثلا:  “تو خودخواهی!”، “تو  بی مسئولیتی!”.

⛔️ برای توصیف رفتار همسرتان یک سری ویژگیهای منفی و توهین آمیز به او نسبت می‌دهید، مثلا: “تو بی عرضه ای!”، “تو احمقی!”.

⛔️ چندین شکایت را با هم مطرح می‌کنید، مثلا: “من از کارت، طرز لباس پوشیدنت، خانواده ات و... ناراحتم!".

⛔️ شکایت های قدیمی را به شکایت فعلی اضافه می کنید تا آن را بزرگ کنید، مثلا: “تو از اول آدم  بی مسئولیتی بودی، یادت هست سر عقدمان فلان کار را کردی!