🍁دانستنیهای زناشویی🍁
#ازدواج
💟💟💟💟💟💟💟💟💟💟💟💟




ازدواج :
تعریف ازدواج سفری روان شناختی و معنوی است که درسایه ی جذابیت شروع می شود. راهی دشوار از خودشناسی را پشت سر می گذارد تا وحدت و اتحادی خوشایند و صمیمانه برای همه مدت عمر ایجاد گردد. و اینکه فرد درک درست و ویژه ای از این پنداره داشته باشد مستلزم این است که بخواهد وجود خود و بخشهای پنهان آن را شناسایی کند.
هاناوبرگر انتخاب همسر را اینطور تعریف کرده اند: انتخاب همسر پیامد رقابت ناخودآگاه میان یک تصویر ذهنی از والدین است که در دوران کودکی ایجاد شده و همچنین خصوصیات منشی مطلق ازجذابیت همسر.
ازدواج ناهشیار: ازدواجی است که دربرگیرنده ی تمامی خواسته های پنهان و رفتارهای غیرارادی است که از دوران کودکی باقی مانده و به ناچارتضاد و تعارض میان زوجها را سبب می گردد.

ازدواج هشیارانه : ازدواجی است که به فرد کمک می¬¬کندتا نیازهای مرتفع نشده ی دوران کودکی را برطرف و برآورده سازد. و ازدواج آگاهانه رابطه ای است که درآن افراد به جای آنکه واکنشی باشند منعکس سازنده هستند و احساس امنیت و هیجان می کنند (براوون1999).
ازدواج ناهشیار
1- رمز و راز جذابیت :
پاسخ به سوالات زیر، سرنخهایی درباره ی تمایلات زیربنای ازدواج فراهم می کند:
1- چرا بعضی ها با حرارت بسیار زیاد عاشق می¬شوند ؟
2- چرا بعضی ها بعد از یک دوران آرام دوستی با هم ازدواج می کنند؟
3- چرا بعضی ها باوجود داشتن شخصیت های بسیار متفاوت بازبا هم ازدواج می¬کنند؟
منطق های متفاوتی برای پاسخ به این سوالات وجود دارند:
منطق بیولوژیکی : جذابیت ،زیبایی وجوانی زن (نشان دهنده ی بهترین شرایط تولید مثل) و داشتن موقعیت اجتماعی و درآمد خوب مرد، دلایلی برای انتخاب همسر به دست می دهد.
منطق روان شناسی اجتماعی: تنها جوانی، زیبایی، مقام و رتبه اجتماعی نیست که ما را علاقه مند می¬کند بلکه باید شخص را به عنوان یک مجموعه کامل درنظرگرفت.
منطق نظریه نقاب شخصیت: هریک از ما دارای یک نقاب شخصیت هستیم که این نقاب، آن صورت و چهره ای است که از خود به طرف مقابل نشان می دهیم و ما جفتی را انتخاب می¬کنیم که این تصویر را افزایش دهد.
و اما منطق رویکرد ایماگوتراپی: دیدگاه ایماگرتراپی «مغز قدیمی» را مسئول انتخاب همسر می داند .مغز قدیمی (مغز ناهشیار) ، برداشتی از زمان خطی ندارد و آنچه قبلاً وجود داشته درحال حاضرنیز وجود دارد. درک این حقیقت درباره ی طبیعت ذهن ناهشیار کمک می¬کند به این نکته که چرا درمواقعی ، احساساتی در ازدواج خود دارید که هیچ تناسبی با حوادثی که سبب ساز این احساسات شده است ،ندارند .
چگونه اطلاعات درباره ی مغز قدیمی به درک جذابیت رمانتیک کمک  می¬کند؟
اغلب افراد درانتخاب همسر بدنبال کسانی می گردند که از ویژگیهای غالب کسانی که آنها را بزرگ کرده اند، برخوردار باشند.مغز قدیمی که از دنیای بیرون اطلاع چندانی ندارد، سعی دارد که دوران کودکی را بازآفرینی کند ودلیل آنکه مغز قدیمی می خواهد گذشته را زنده کند، موضوعی از روی عادت یا اضطرار کورکورانه نیست بلکه  می خواهد جراحات احساسی مربوط به دوران کودکی را فیصله ببخشد.
دلیل اصلی عاشق شدن این نبوده است که همسرجوان و جذاب بوده و یا شغل مهمی داشته است بلکه فرد ازآن جهت عاشق شده است زیرا فقر قدیمی ،شریک زندگی را با پدرو مادر اشتباه گرفته است. ومغز قدیمی به این باور رسیده است که سرانجام فردتوانسته داوطلب ایده آلی پیدا کند تا آسیب های روانی و احساسی و عاطفی مربوط به دوران کودکی را جبران کند.