عفونت باکتریایی واژنBacterial Vaginosis (BV) حالتی است که در آن واژن به علت به هم خوردن تعادل باکتری های طبیعی این ناحیه به عفونت باکتریایی دچار میشود. عفونت باکتریایی واژن بسیار شایع است و هر خانمی میتواند به آن مبتلا شود. به راحتی  با دارویی که پزشک تجویز میکند درمان میشود. اما اگر درمان نشود شانس ابتلا به بیماری های مقاربتی را افزایش میدهد و همینطور هنگام بارداری میتواند مشکل ساز باشد.

چه کسی مبتلا به عفونت باکتریایی واژن میشود؟

عفونت باکتریایی واژن شایع ترین عفونت واژن در خانمها بین سنین ۱۵ تا ۴۴ سال است ولی در هر سنی میتواند فرد را درگیر کند، حتی اگر تا به حال رابطه جنسی نداشته اند.
عواملی که میتوانند شانس ابتلا به این عفونت را افزایش دهند،عبارتند از:
·         داشتن شریک جنسی جدید
·         داشتن چند شریک جنسی همزمان
·         استفاده نکردن از کاندوم
·          استفاده از مواد شستشو واژینال
·         بارداری: عفونت باکتریایی واژن در دوران بارداری بسیار شایع است به طوریکه یک نفر از هر چهار نفر خانم باردار را درگیر میکند و این به علت نواسانات و تغییرات هورمونی در این دوره است.
·         استفاده از آیودی بخصوص اگر با خون ریزی های غیرعادی و نامنظم همراه است.

علایم ابتلا به عفونت باکتریایی واژن  چیست؟

بسیاری از زنان مبتلا هیچ علامتی را نشان نمیدهند اما چنانچه بیماری همراه با بروز علایم باشد، می تواند شامل این موارد شود:
·         ترشحات غیرعادی از واٰژن که میتواند شیری یا خاکستری رنگ باشد. ممکن است کف آلود یا آبکی باشد. در بعضی از موارد میتواند همراه با بوی ناخوشایندی شبیه ماهی، (بخصوص بعد از رابطه جنسی)، باشد.
·         احساس سوزش هنگام ادرار
·         خارش در ناحیه خارج واژن
·         احساس التهاب یا ناراحتی در واژن
این علایم میتواند شبیه به علایم عفونت قارچی واژن و یا سایر عفونتها باشد و فقط پزشک میتواند بین اینها تشخیص دقیق دهد.

تفاوت عفونت باکتریایی واژن و عفونت قارچی واژن چیست؟

هردوی این عفونتها میتوانند با ترشحات غیرمعمول از واژن همراه باشند. همینطور بسیاری از علایم دیگر بین این دو مشترک است که میتواند تشخیص را مشکل کند. یکی از تفاوتهایی که ممکن است به این افتراق کمک کند تفاوت در ترشحات است. هر چند که در هر دو میتواند شیری یا خاکستری رنگ باشد اما در عفونت باکتریایی واژن گاها بویی شبیه به ماهی دارد و در عفونت قارچی ترشحات گاها نمای پنیری دارند.

عفونت باکتریایی واژن چطور تشخیص داده میشود؟

تستهای آزمایشگاهی ساده برای تشخیص ابتلا به عفونت باکتریایی واژن وجود دارد.پزشک یا تکنیسین آزمایشگاه از ترشحات واژن نمونه میگیرد. این نمونه با میکروسکوپ یا در آزمایشگاه بررسی میشود. همینطور ممکن است در حین گرفتن نمونه ترشحات توسط پزشک، وی متوجه علایم عفونت باکتریایی واژن شود.
قبل از اینکه برای نمونه گیری به پزشک یا آزمایشگاه مراجعه کنید:
·         از شستشوی واژن یا استفاده از خشبو کننده های واژن جلوگیری کنید چون ممکن است بویی را که میتواند به تشخیص کمک کند را بپوشانند و همچنین میتوانند باعث التهاب یا ناراحتی در واژن شوند.
·         اگر در دوره عادت ماهیانه هستید، ویزیت پزشک را به بعد آن موکول کنید.

عفونت باکتریایی واژن چطور درمان میشود؟

عفونت باکتریایی واژن توسط آنتی بیوتیک هایی که پزشک تجویر میکند به طور کامل درمان میشود. اگر زن مبتلا به این عفونت شده، شریک جنسی مرد او مبتلا نخواهد شد. اما میتواند بین شریکهای جنسی زن منتقل شود، در این صورت او هم باید به پزشک مراجعه کند.
پس از درمان،  فرد ممکن است در آینده دوباره با این عفونت درگیر شود. اقداماتی وجود دارد که احتمال ابتلای مجدد را کاهش میدهد که در ادامه توضیح داده ایم.
عفونت باکتریایی واژن و عفونت قارچی واژن درمانهای متفاوتی دارند. درمان عفونت باکتریایی واژن آنتی بیوتیک است که باید توسط پزشک تجویز شود اما عفونتهای قارچی واژن با داروهای  ضد قارچ درمان میشوند.

درمان نشدن عفونت باکتریایی واژن چه مشکلاتی را میتواند به همراه داشته باشد؟

عفونت باکتریایی واژن درمان نشده میتواند:

·         شانس ابتلا به بیماری های مقاربتی از جمله اچ‌آی‌وی، هرپس تناسلی، کلامیدیا،سوزاک و بیماری التهابی لگن را افزایش دهد. احتمال اینکه زنانی که به طور همزمان به اچ‌آی‌وی و عفونت باکتریایی واژن مبتلا هستند، ویروس اچ‌آی‌وی را به شریک جنسی مرد خود منتقل کنند بیشتر است.
·         در دوران بارداری اختلال ایجاد کند. عفونت باکتریایی واژن میتواند باعث تولد زودرس یا تولد نوزاد با وزن پایین(زیر ۲.۵ کیلوگرم) شود. همه ی زنان بارداری که علایم عفونت باکتریایی واژن را دارند باید آزمایش شوند و در صورت ابتلا درمان شوند.