چه چیزی باعث ایجاد عفونت ادرار میشود؟

باکتری، عامل بیماریزایی هست که وارد مجرای ادراری میشود و عفونت ادراری را سبب میشود. این امر میتواند از طریق راه های مختلفی صورت گیرد:
·         شستشو در جهت عقب به جلو پس از دفع مدفوع و انتقال باکتری ها به این ناحیه.
·         برقراری ارتباط جنسی که میتواند باکتری های موجود در واژن را به سمت مجرای ادراری براند.
·         نگه داشتن ادرار برای زمان طولانی . وقتی ادرار برای زمان طولانی در مثانه باقی می ماند و دفع نمیشود، تعداد باکتری ها بیشتر شده و میتوانند عفونت ادراری را تشدید کنند.
·         هرچیزی که مانعِ دفع کامل ادرار شود مثل سنگ کلیه
·         ابتلا به دیابت، که شرایط مبارزه با هر نوع بیماری را برای بدن سخت تر میکند.
·         کاهش سطح استروژن و تغییرات واژن پس از یائسگی.
·         گذاشتن سوند (لوله ای که به صورت خارجی توسط کادر درمان در مثانه جایگذاری میشود تا ادرار را خارج کند)


علایم ابتلا به عفونت ادراری چیست؟

اگر مبتلا به عفونت ادراری شده باشید، ممکن است بعضی یا همه علایم زیر را داشته باشید:
·         درد یا سوزش هنگام دفع ادرار
·         تکرر ادرار در حالی که در هر نوبت حجم ادرار کم است.
·         احساس فشار در زیر شکم
·         ادرار با بوی نامطبوع یا ظاهری کدر، غلیظ یا با رنگ متمایل به قرمز. اگر در ادرار خود خون مشاهده کردید حتما سریعا به پزشک اطلاع دهید.
·         احساس خستگی یا  لرز یا تب
#عفونت_ادرار

پزشک چطور عفونت ادرار را تشخیص میدهد؟

برای تشخیص عفونت ادرار، پزشک شما نیاز به نمونه تمیز ادرار شما دارد. پزشک یا متصدی آزمایشگاه ظرف پلاستیکی تمیزی را در اختیار شما قرار میدهند که قبل از باز کردن درب آن بهتر است دستان خود را بشویید. وقتی درب آن را باز کردید داخل ظرف یا در آن را دست نزنید. خانمها باید با دست دیگر ابتدا ناحیه تناسلی خود را با حرکتی از جلو به عقب با دستمال پاک کنند و سپس لابیا(پوست کلفت اطراف مجرای ادرار) را با دست باز نگه دارند. کمی از ابتدای ادرار خود را در دستشویی بریزید و باقی را در ظرف خالی کنید. حجم اضافی ادرار را دوباره در دستشویی خالی کنید. آقایان هم باید ابتدای ادرار را تخلیه کنند و مابقی را در ظرف خالی کنند. آلت تناسلی به هیچ وجه نباید به دیواره ظرف تماس داشته باشد.
  این روشِ درست و تمیز تهیه نمونه ادرار است.
اگر مستعد ابتلا به عفونت ادرار باشید، پزشک ممکن است عکس رادیولوژی یا سونوگرافی از مجاری ادراری شما درخواست کند. این تصویربرداریها میتوانند التهاب، وجود سنگ، یا هر مانعی را در مجاری نشان دهند.

عفونت ادراری چطور درمان میشود؟

عفونت ادراری با آنتی بیوتیک درمان میشود. پزشک شما توصیه های لازم را از نظر میزان مصرف و طول دوره درمان ارایه میدهد. مطمئن شوید که دوره درمان را تکمیل کنید (حتی اگر قبل از پایان کامل دوره درمان احساس بهبودی دارید.) بسیاری از افرادِ مبتلا با گذشت یک یا دو روز از درمان احساس بهتری میکنند و درنتیجه درمان را قطع میکنند در حالیکه در این حالت باکتری به طور کامل از بین نرفته و عفونت درمان نشده و میتواند پس از مدتی دوباره بروز پیدا کند.
همینطور اگر درمان را کامل انجام ندهید عفونت میتواند در بدن پخش شود و به سایر اعضای بدن آسیب بزند و آنها را درگیر کند. اگر باردار هستید و علایمی از ابتلا به عفونت ادراری دارید حتما سریعا به پزشک مراجعه کنید. عفونت ادراری میتواند مشکلاتی (از جمله تولد زودرس یا ابتلا به فشارخون بالا) را برای بارداری شما ایجاد کند. علاوه بر این، احتمال گسترش عفونت ادراری به سمت کلیه ها در زنان باردار بیشتر است.

آیا عفونت ادراری میتواند منجر به آسیب به کلیه ها شود؟

اگر در مدت کمی پس از ابتلا، درمان شروع شود، عفونت ادراری احتمالا نباید کلیه‌ها را درگیر کند. اما عفونت ادراری اگر درمان نشود میتواند مشکلات جدی‌ را برای کلیه‌ها یا سایر اعضای‌بدن بوجود بیاورد.


چطور میتوانم از ابتلا به عفونت ادراری پیشگیری کنم؟

اقداماتی که در اینجا توضیح میدهیم، میتوانند به جلوگیری از ابتلا به عفونت ادراری کمک کنند. اما حتی با رعایت همه این نکات هم ممکن است به این عفونت مبتلا شوید، پس در صورت مشاهده هریک از علایم بیان شده، حتما به پزشک مراجعه کنید.
·         هنگام نیاز به دفع ادرار، جلوی آن را نگیرید و ادرار خود را برای مدت طولانی نگاه ندارید. قبل و بعد از برقراری رابطه جنسی ادرار کنید. بعد از دفع ادرار یا مدفوع، در جهت جلو به عقب خود را پاک کنید.
·         هر روز و همینطور بعد از برقراری رابطه جنسی آب بنوشید. سعی کنید روزانه ۶ تا ۸ لیوان آب بنوشید.
·         خارج فضای واژن و مقعد خود را هر روز بشویید.
·         از دوش واژینال یا مواد شستشوی واژن استفاده نکنید.
·         اگر مکررا به عفونت ادراری مبتلا میشوید و بعنوان روش پیشگیری از بارداری، از اسپری ها یا کرمهای اسپرم کُش استفاده میکنید، با پزشک خود درباره روشهای جایگزین پیشگیری از بارداری مشورت کنید.
·         از لباس زیر نخی استفاده کنید. بهتر است از پوشیدن شلوار های خیلی تنگی که ممکن است باعث ایجاد رطوبت در این ناحیه شوند خودداری کنید.
·         به جای استحمام در وان حمام، دوش بگیرید.