#تنبل_کردن_همسر


تمایل نداشتن برخی مردان به اشتغال یکی از چالش های مهم همسرانشان به خصوص زنان شاغل است. این مسئله در برخی از خانواده ها به قدری شکل بحرانی به خود گرفته است که به طور کلی تامین تمام مخارج و هزینه های خانوار از پرداخت اجاره خانه گرفته تا هزینه خورد و خوراک و پوشاک و حتی شهریه تحصیل فرزندان نیز به دوش مادر خانواده می افتد! کسی که باید وقت و انرژی خود را برای رسیدگی به امور خانه و تربیت فرزندان بگذارد، از صبح تا شب کار می کند و در مقابل شوهرش یا پای تلویزیون است یا وقتش را با دوستانش در پارک سپری می کند!


این نوع رفتار در مردان، معمولا یک خصلت شخصیتی است. یعنی اگر شخصیت این افراد در خانواده شان بررسی شود، خواهید دید که مثلا پدر این فرد هم چنین خصلتی دارد یا مثلا برادر و حتی عموهای این فرد هم ممکن است به همین سبک زندگی کنند. این افراد برای حل مشکل شان به روان درمانی یا روان کاوی نیاز دارند که گاهی تا یک سال هم زمان می برد تا حل شود.


1. مردها را تنبل نکنید
گاهی اوقات مردها به دلیل قرار گرفتن در شرایطی، تنبل و تن پرور می شوند. یعنی وقتی مردی می بیند که کار نکردن او مشکلی در زندگی اش ایجاد نمی کند تصمیم می گیرد که همسرش سر کار برود و او در خانه بماند. بعضی از این مردها در خانه آشپزی می کنند و با دوستان شان به تفریح و خوش گذرانی هم می روند و می بینند که هیچ مشکلی در زندگی شان به وجود نمی آید.




2. زن نباید همه کارها را انجام دهد
زمانی که مسئولیت پذیری یکی از زوجین بیشتر از دیگری باشد، طرف مقابل به وظایف خود عمل نمی کند؛ مثلا وقتی مردی می بیند همسرش تمام کارها را انجام می دهد، کم کم از زیر بار مسئولیت شانه خالی و سعی می کند تا جایی که امکانش هست تمام کارها را به همسر خود واگذار کند. بنابراین زن ها نباید همه کارها را به عهده بگیرند.

3. وظایف یکدیگر را انجام ندهید
گاهی اوقات زن یا مردهمیشه، تمام وظایف یکدیگر را انجام می دهند چون فکر می کنند طرف مقابل شان به درستی نمی تواند آن کار را انجام دهد. معمولا این نوع زندگی ها به جابه جایی نقش های زن و شوهر منجر می شود؛ برای مثال، ممکن است مردی به زنش بگوید: «تو که کار می کنی، درآمد هم داری، باید پرداخت اجاره خانه را تقبل کنی» یکی از نکاتی که در ارتباط با مسئولیت طرفین باید رعایت شود، این است که مواظب باشیم کمک ما در ذهن همسرمان، جابه جایی نقش تلقی نشود. این مسئله خیلی مهم است و باید از ابتدا به صورت شفاف آن را مطرح کنیم.

4. نداشتن بلوغ فکری باعث بی مسئولیتی می شود
 ریشه این مشکل نداشتن بلوغ عقلی و روانی برای ازدواج در بعضی مردان است. مسئولیت پذیری یکی از شاخصه های اصلی بلوغ عقلی و فکری است و مردی که به این بلوغ نرسیده است، باید ابتدا مهارت مسئولیت پذیری را فرابگیرد تا بتواند ازدواج موفقی داشته باشد.