چطور ریسک ابتلا به باکتری واژنی را کم کنم؟


·         به تعادل باکتری های واژن کمک کنید: تنها از آب گرم برای شستشوی واٰژن استفاده کنید. نیازی به استفاده از صابون نیست چون حتی صابون های ملایم میتواند باعث ایجاد عفونت یا ناراحتی واژن شود. هنگام شستوی ناحیه تناسلی، دست را از جلو به عقب، از سمت واژن به سمت مقعد، حرکت دهید. همینطور برای خنک نگه داشتن این ناحیه از لباس زیر نخی استفاده کنید.
·         از شستشوی واژن خودداری کنید: شستشوی واژن تعادل باکتری های طبیعی این ناحیه را(که میتوانند به جلوگیری از ابتلا به عفونتها کمک کنند) بهم میزند و ریسک ابتلا به BV را افزایش میدهد. همینطور احتمال ابتلای مجدد به عفونت را پس از درمان افزایش میدهد. پزشکان این کار را توصیه نمیکنند.
·         رابطه جنسی کم خطر داشته باشید: بهترین راه جلوگیری از انتقال BV از راه جنسی، نداشتن رابطه جنسی از طریق واژن، دهان یا مقعد است. اگر رابطه جنسی دارید، میتوانید شانس انتقال BV-یا هر بیماری مقاربتی دیگر را- با رعایت چند نکته ساده به شدت کاهش دهید. این راهکارها در صورتی که همزمان رعایت شوند، موثرند و هریک به تنهایی نمیتواند شما را از این بیماری ها محافظت کند. اینها شامل موارد زیر میشود:
-از کاندوم استفاده کنید: کاندومها بهترین راه پیشگیری از ابتلا به BV یا سایر بیماری های مقاربتی ست. مطمین شویدکه کاندوم را پیش از تماس آلت تناسلی با واژن، مقعد یا دهان استفاده کنید. روشهای دیگر ضد بارداری مثل قرصهای ضدبارداری، تزریق هورمون یا دیافراگم، هیچیک شما را از ابتلا به بیماری های مقاربتی حفظ نمیکند.
-آزمایش دهید: مطمین شوید که هم شما و هم شریک جنسی شما برای بیماری های مقاربتی آزمایش شده. جواب این آزمایشات را قبل از برقراری رابطه جنسی با یکدیگر به اشتراک بگذارید.
-یک شریک جنسی داشته باشید: داشتن رابطه جنسی با تنها یک شریک، احتمال ابتلا به بیماری های مقاربتی را کاهش میدهد.
-تعداد شریکهای جنسی خود را محدود کنید.
-از سومصرف الکل یا داروها خودداری کنید: اینکار میتواند شانس رفتار پرخطر و رابطه جنسی غیر سالم را افزایش دهد.