#چرا من واژینیسموس دارم ؟



دلیل ثابت شده و مشخصی برای واژینیسموس یافت نشده و اغلب بدون دلیل مشخص است .

 اما معمولا این مشکل در افراد تحصیلکرده و از طبقات بالای اجتماعی اقتصادی ، "بیشتر " دیده می شود .

گاهی اوقات هم دیده شده که عوامل زیر می توانند علل ایجاد واژینیسموس در برخی افراد باشند:

سوء استفاده ها یاتجارب نا خوشایند جنسی و یا  تجاوزهای جنسی از دوران کودکی تا امروز.خشونت های خانگی و محیط نا امن منزل از کودکی تا به امروزتربیتهای فرهنگی و مذهبی که به شما یاد داده اند رابطه جنسی یک کار مبتذل و غیر اخلاقی است و شما هنگام انجام رابطه ، احساس گناه می کنید.ترس از نزدیکی جنسی بدلیل اینکه خیلی مسایل را نمیدانید و باورهای غلطی در جامعه در ذهن شما رخنه کرده است . مثلا خود کلمه ی : پاره شدن و خونریزی پرده بکارت . این جمله ای است که پیشاپیش حس درد را در شما ایجاد میکند!اضطراب ها و عوامل روحی روانی خود شخص.

از کجا بدانم مشکل من واژینیسموس است ؟ 

واژینیسموس شدت های مختلفی دارد . انواع خفیف آن فقط ممکن است احساس سوزش و احساس تنگی و لذت نبردن از رابطه جنسی باشد . به همین دلیل فرد مکررا به پزشک زنان مراجعه کرده و از طرف پزشک خود انواع روان کننده ها و ...را دریافت میکنند . فرد واژینیسموسی که اجازه دخول به همسر و اجازه معاینه به پزشک یا ماما را ندهد ، شدیدترین حالت واژینیسموس را دارد.

در واقع واژینیسموس از نظر علایم به 4 نوع تقسیم می شود:

درجه یک >>> اشخاصی که وازینیسموس درجه یک دارند، همیشه هنگام نزدیکی درد و سوزش دارند و احساس تنگی واژن میکنند . این افراد دچار اسپاسم و گرفتگی خفیف عضله پوبوکوکسیژئوس هستند . اگر پس از گذشتن مدتی از رابطه جنسی و توصیه های پزشک مشکلشان برطرف نشد ، باید به یک سکس تراپیست یا مشاوره روابط زناشویی مراجعه کنند.

درجه 2 >>> در این افرارد سوزش و درد نسبتا شدید هنگام رابطه جنسی وجود دارد که نه تنها رابطه برایشات لذت بخش نیست ، بلکه کاملا آزار دهنده است . اینها از ابتدا تا انتهای رابطه ، عضلاتشان منقبض است.

درجه 3 >>>در این افراد شدت انقباض به قدری شدید است که حرکت آلت همسر را دشوار ساخته و معمولا رابطه موفقیت آمیز نخواهند داشت و موفق به دخول نمی شوند . این افراد معمولا به سختی اجازه معاینه پزشک را ماما را تحمل میکنند.

درجه 4>>> شدیدترین حالت واژینیسموس است که فرد اصلا اجازه نزدیک شدن آلت همسر را نمیدهد .هنگام شروع رابطه رانها را جمع کرده و باسن را بالا نگه میدارند .

 

آیا واژینیسموس فقط در نوعروسان دیده می شود ؟

خیر . واژینیسموس از نظر زمان شروع آن 2 دسته می شود:

واژینیسموس اولیه : یعنی فرد از اولین باری که رابطه جنسی را شروع میکند (معمولا در نوعروسان) متوجه ناتوانی اش می شود . و تا الان هیچ رابطه موفقی نداشته است .واژینیسموس ثانویه : گاهی (بندرت) بدلیل مشکلاتی مثل جراحی، شیمی درمانی ، عفونتها ، مشکلات زناشویی با همسر و ...فرد دیگر توان برقراری رابطه را ندارد . این افرار قبلا در برقراری رابطه موفق بوده اند و اکنون به دلیل مشخصی ، دچار واژینیسموس شده اند . در این مقاله به این گروه نمی پردازیم .