این چند اشتباه ساده، شما را می کُشد!

_با این داروها نباید دوش گرفت😳
هنگام استفاده از برچسب‌های دارویی که روی پوست قرار می‌گیرند به‌هیچ عنوان نباید به حمام رفت. گرمای حمام موجب گشاد شدن رگ‌های بدن و افزایش سرعت گردش خون در آن‌ها می‌شود. مشخص است که در این حالت دارو با سرعت بیشتری جذب شده و به سمت اندام‌های حیاتی بدن حرکت می‌کند.

این موضوع به‌خصوص در مورد مصرف بعضی از انواع مسکن‌ها مانند فنتانیل (، اکسی کودون  و بوپرنورفین  ممکن است خطرناک باشد.
 به غیراز حمام کردن، قرار گرفتن در معرض آب و هوای گرم هم همین تاثیر را دارد البته بسیاری از برچسب‌های دیگر مانند برچسب‌های ترک سیگار که این روزها زیاد مورد استفاده قرار می‌گیرند نیز در برابر گرما همین اثر را به همراه خواهند داشت.

_توجه داشته باشید قرار گرفتن داروها در برابر گرما می‌تواند باعث بروز تغییرات فیزیکی در آن‌ها شده و اثرشان را از بین ببرد.

_دمای بسیار سرد هم تاثیر بدی روی بعضی از داروها دارد، برای مثال با قرار گرفتن انسولین در معرض دمای انجماد، مولکول‌های آن نابود می‌شوند؛ به این ترتیب این دارو اثر خود را از دست می‌دهد و بیماران دیابتی دیگر نمی‌توانند با کمک آن قند خون خود را کنترل کنند.

_کپسول‌ها باید در شکم باز شوند نه در دهان
 بعضی از کپسول‌ها پوشش خاصی دارند که می‌تواند شیوه وارد شدن دارو در جریان خون بدن را کنترل کند.

برای مثال پوشش این کپسول‌ها به آرامی در داخل معده حل شده و به‌تدریج دارو را به بدن وارد می‌کند اما اگر شما این پوشش را باز کرده و اقدام به مصرف دارو کنید، تمام حجم دارو یکباره وارد جریان خون می‌شود که این کار ممکن است عواقب بسیار وحشتناکی به همراه داشته باشد.

یکی از داروهایی که حتما باید مراقب روکش آن بود، مورفین است
 از مورفین برای آرام کردن دردهای بسیار کشنده استفاده می‌شود اما برای آن‌که بیمار بهترین نتیجه را از مصرف آن بگیرد، دارو باید به آرامی وارد جریان خون شود.
 یا روکش دارویی مانند نیفدیپین (Nifedipine) که برای کنترل فشار خون و درمان آنژین مورد استفاده قرار می‌گیرد، به هیچ عنوان نباید آسیب ببیند.

_هیچ‌گاه نباید قرص‌هایی که به یکدیگر چسبیده‌اند، تغییر رنگ داده یا تکه‌تکه شده‌اند را مصرف کرد. به احتمال زیاد این قرص‌ها در معرض رطوبت یا گرمای زیاد قرار گرفته‌ و خاصیت خود را از دست داده‌اند.

_مصرف آبمیوه با دارو، یک اشتباه مهلک
بسیاری از بیماران قلبی برای تنظیم ضربان قلب خود یک داروی رقیق‌کننده خون به نام وارفارین (warfarin) را مصرف می‌کنند. متاسفانه این دارو به کرنبری و آب آن واکنش می‌دهد.

 این میوه مقادیر زیادی اسید سالیسیلیک دارد که باعث رقیق شدن خون می‌شود. رقیق‌شدن بیش از حد خون ممکن است خونریزی داخلی را به همراه داشته و جان انسان را در معرض خطر جدی قرار دهد.

مصرف آب گریپ فروت و بعضی دیگر از مرکبات مانند پرتقال ترکیباتی دارند که بعضی از آنزیم‌های مفید در بدن را از کار می‌اندازند و به این ترتیب داروهای کاملا بی‌خطر را تبدیل به ترکیبات خطرناک می‌کنند.🙆‍♀️
 
_آب پرتقال و آب سیب هم ممکن است با مصرف همزمان با هم بعضی از داروهای ضد‌سرطان مثل etoposide، celiprolol،  talinolol و تعدادی از آنتی بیوتیک‌ها مانند ciprofloxacin و ciprofloxacin واکنش ‌نشان‌بدهد.

_بعضی‌ داروها را نباید با هم خورد🙆‍♀️
زمانی که شما 2 یا چند دارو را با هم مصرف می‌کنید باید منتظر ترکیب‌شدن آن‌ها با هم در سیستم گوارشی خود باشید.

اگر چند دارو که ‌عوارض مشابه یکسانی دارند با هم مصرف شوند، خطر اعتیاد به عوارض آن داروها فرد را تهدید می‌کند. برای مثال مصرف داروی وارفارین به همراه بعضی از آنتی‌بیوتیک‌ها ممکن است اثر آن‌را بیشتر کرده و در بدن اختلال ایجاد کند.
 
بعضی داروهای دیگر هم که برای درمان رفلاکس معده و کم‌کردن اثر اسید معده مورد استفاده قرار می‌گیرند، ممکن است به داروهای رقیق‌کننده خون واکنش نشان دهند.

_استفاده از قاشق چای‌خوری ممنوع😐
به‌دلیل آن‌که اندازه قاشق‌های چای‌خوری با هم تفاوت زیادی دارند، ممکن است کودک بیش از حد لازم دارو دریافت کرده و دچار مسمومیت شود.
 والدین باید از قاشق‌های خاصی که به همراه دارو ارائه می‌شود، استفاده کنند یا قاشق‌های خاص را از داروخانه‌ها تهیه کنند که درجه‌بندی دارند.

_جنین احتیاجی به داروی شما ندارد
 برای مثال داروهای درمان آکنه، ‌افسردگی، آنتی‌بیوتیک‌ها و بسیاری داروهای دیگر که برای درمان بیماری‌های قلبی استفاده می‌شوند ممکن است برای جنین خطرات زیادی به همراه داشته باشد و به همین دلیل زنان باردار باید با مشورت با پزشک خود از مصرف این داروها پرهیز کنند