🌴کیست پستان چیست ؟؟

کیست پستان در زنان
فیبروکیستیک پستان به شکل فیبروزه و کیست های بسیار ریز در پستان مشخص می شود که در بعضی مواقع احتمال افزایش وبزرگ شدن کیست ها وجود دارد,ولی در اغلب موارد اندازه آنهابسیار ریز است.
این عارضه تغییر حالت خاص سینه است ,ولی بیماری تلقی نمی شود ,زیرا 80درصد زنان در زمانی از عمر خودمیزانی از این حالت را تجربه می کنند و نزدیک به عادت ماهانه دچار ورم وسنگینی وهمچنین دردناک شدن پستان می شوند.
در حالت فیبروکیستیک ,در نزدیکی زمان عادت ماهانه به دلیل بالارفتن هورمون های زنانه در خون وحساس بودن نسج سینه به این هورمون ها ,پستان دچار تورم وسنگینی می شود وبه دنبال آن دردناک می شود .بعد از شروع سیکل ماهانه به دلیل کاهش هورمون استروژن در خون ,درد سینه ها به میزان زیادی برطرف می شود وفرد احساس راحتی می کند این حالت در بعضی افراد به شکل خفیف وفقط چند طوفانی از عادت ماهانه شروع می شود وبا آغاز این دوران کاملا از بین می رود .

اما در بعضی از افراد که به حالت شدید به این عارضه مبتلا هستند,ممکن است دوره طولانی تری سینه شان دردناک باشد تا جایی که در گروهی از این افراد فقط یک هفته بعد از پریود ,سینه ها شروع به  تورم می کنند .ودردناک می شوند وحدود دوتا سه هفته این درد طول می کشد تا عادت ماهیانه بعدی اتفاق بیفتد .
در بعضی از موارد ممکن است خانم ها این درد سینه را به طور همیشگی داشته باشند واین درد آزار دهنده باشد ویا به دلیل تداوم درد,آن را علامتی از سرطان پستان بدانند وبه پزشک مراجعه کنند .
در این هنگام پزشک موظف است که در ابتدا بیماری را تحت معاینه کامل کامل قرار دهد وسونو گرافی ودر صورت لزوم ماموگرافی درخواست کند تا مشخص شود آیا علاوه بر زمینه فیبروکیستیک ,بیمار دیگری ویا توده ای در سینه وجود دارد یا خیر.